top of page
E10.png
E10_Rubberaantasting.png
E10_Residu-verdamping.png
E10_Ontmengt_2takt.png

E10... WAT NU?

Voorkom problemen. Tank Ecomaxx schone  benzine, ethanolvrij!


Het zal niemand ontgaan zijn: de opmars van E10-benzine. Beter voor het klimaat dan Euro 95, maar kan schade veroorzaken aan motor en brandstofsysteem. Ook is E10 maar kort houdbaar, wat problemen geeft bij langdurige stilstand, zoals bijvoorbeeld overwintering. Gelukkig heeft Ecomaxx ethanolvrije brandstoffen, beter voor de motor én het milieu.

 

Wil je meer weten over hoe het nou precies zit met E10? We leggen het graag uit!

​

​

DE    TECHNISCHE    PROBLEMEN    MET
E10-BENZINE

 

In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:

 

  • Rubberaantasting

  • Corrosie in carburateur & sproeiers

  • Harde residu na verdamping

  • Gomvorming

  • Ontmenging van 2-takt olie

Meteen naar de oplossing

​

​

E10-BENZINE     PROBLEMEN

Rubberaantasting

 

Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van.

 

Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

​

​

Corrosie in carburateurs
& sproeiers

 

Ethnol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen.

Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.

​

Harde residu na verdamping

 

Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem.

Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

​

​

​

Gomvorming

 

Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces.

Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.

​

​

Ontmenging van 2-takt olie

 

Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar.

Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.

 

DE    OPLOSSING:
ETHANOLVRIJE    BENZINE

 

Tank Ecomaxx schone en ethanolvrije benzine in je motor, brommer, classic car of boot. Voor ons makkelijk gezegd natuurlijk. Maar hoe gaat dat in de praktijk en wat is de investering? De investering hang af van een aantal dingen. Is de motor E10-proof of niet, rij of vaar je regelmatig of zijn er juist lange periodes van stilstand zoals de winterstalling? Dit is voor iedereen verschillend. Uiteindelijk zijn er twee keuzes…

Overwinter op Ecomaxx

Is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx. 

Rij altijd op Ecomaxx

Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.

Ecomaxx-Sproeiers+carbarateur1.jpg
E10_Gomvorming.png

ECOMAXX BOAT FUEL 2

DE    IDEALE    TWEETAKT    BENZINE    VOOR    JE    BOOT, ALTIJD    STARTEN    EN    SCHOON    VAREN

​​

Ecomaxx Boat Fuel 2 is een schone benzine voor tweetakt binnen- en buitenboordmotoren. Deze kant-en-klare tweetakt benzine is voorzien van een extreem hoogwaardige tweetakt olie zodat je bootmotor optimaal gesmeerd is. De mengsmering is 1% (1:100). Zorgt voor een schone, reukloze verbranding en extreem weinig rook. Bovendien veroudert de benzine niet waardoor je boot altijd start, zelfs na een lange winterstop.

​

  • Kant-en-klare tweetakt benzine, voorzien van 1% (1:100) extreem hoogwaardige tweetakt olie. Biologisch afbreekbaar en TCW-3 gecertificeerd

  • Meer dan 3 jaar houdbaar

  • Ideaal voor het aftanken vóór de winterstop

  • Voorkomt startproblemen, zelfs na lange winterstop

  • Zorgt voor een schonere verbranding

  • Aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen

  • Uitwisselbaar met alle soorten pompbenzine

  • Tast oude rubberafdichtingen en pakkingen niet aan

  • Bevat geen (bio-)ethanol

  • Direct te gebruiken, zonder aanpassingen te doen

  • Maakt brandstofadditieven overbodig

Altijd starten en schoon varen


Bij stralend weer is het heerlijk om met uw motorboot een eindje te varen. Lekker genieten van de vrijheid op het water. Maar, na langdurige stilstand start de boot meestal slecht en loopt hij onregelmatig. Vaak ligt dit aan de verouderde brandstof die nog in de tank en het brandstofsysteem zit. Ecomaxx biedt hiervoor dé oplossing: ultraschone, lang houdbare brandstof voor in- en buitenboordmotoren. Altijd starten, zelfs na een lange winterstop. Ecomaxx Boat Fuel beschermt de carburateur of het injectiesysteem en voorkomt vervuiling en corrosie. Bovendien zorgt de brandstof voor een schonere verbranding en aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen. Ideaal als overwinteringsbrandstof én schoner voor u en uw omgeving. 

 

Autobedrijf de Kool is een gecertificeerd verkoper van de EcoMaxx Boat Fuels.

SCHOON  IS  BETER  VOOR  MOTOR,  MILIEU  EN  GEZONDHEID

 

Ecomaxx Boat Fuel 2 bevat vrijwel geen schadelijke bestanddelen zoals benzeen, tolueen en minder aromatische koolwaterstoffen. De benzine stoot daardoor aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit en het zorgt voor een schonere verbranding dan gewone pompbenzine. Daardoor is Ecomaxx Boat Fuel 2 schoner en beter voor gezondheid, milieu en de motor zelf. Ook verbrandt de benzine vrijwel geurloos.

 

ALTIJD  STARTEN,  OOK  NA  LANGE  TIJD  STILSTAND

 

Ecomaxx Boat Fuel 2 is meer dan 3 jaar houdbaar. De kwaliteit van de benzine blijft zo lang behouden dat startproblemen verleden tijd zijn. Zelfs na een lange winterstop! Tank daarom je in- of buitenboordmotor vóór de winterstop af met Ecomaxx Boat Fuel 2. De benzine is mengbaar en uitwisselbaar met alle soorten pompbenzine.

 

DE IDEALE OVERWINTERINGSBENZINE

 

Brandstofproblemen na langdurige stilstand zijn vaak het gevolg van water dat met ethanol uit gewone benzine uitzakt. Ecomaxx Boat Fuel 2 bevat geen ethanol, waardoor corrosie en sludgevorming in carburateurs kan worden voorkomen. Ook zorgt de brandstof voor minder rook- en geuroverlast dan pompbenzine. Ideaal als de motor veel onbelast stationair loopt, bijvoorbeeld bij het binnenvaren van havens.

VOOR WELKE BINNEN- EN BUITENBOORDMOTOREN?

 

Ecomaxx Boat Fuel 2 is geschikt voor alle lucht- en watergekoelde tweetakt motoren die een TC-W3 gecertificeerde tweetakt olie nodig hebben. Het mag gebruikt worden in alle motoren die 1% mengverhouding (1:100) bevelen. Ecomaxx Boat Fuel 2 voldoet aan de garantievoorschriften van alle motorfabrikanten die een TC-W3 olie voorschrijven. Zowel moderne alsook klassieke tweetakt motoren kunnen er op draaien.

Altijd starten en schoon varen


Ecomaxx Boat Fuel 2 is sinds kort voor iedereen verkrijgbaar. Onze verkooppunten weten alles van de benzine en helpen je graag verder. Bel even en informeer naar de mogelijkheden. ner voor u en uw omgeving. 

 

Autobedrijf de Kool is een gecertificeerd verkoper van de EcoMaxx Boat Fuels.

DE    WINTERSTOP:
HOE    GEBRUIK    IK    ECOMAXX    BOAT    FUEL    2?


Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te varen, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Boat Fuel 2 getankt hebt, vaar je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Boat Fuel 2. Op deze manier kan de boot probleemloos in de winter gestald worden. Wij adviseren om de boot met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Ecomaxx Boat Fuel 2 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Als je Ecomaxx Boat Fuel 2 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen.

DE    WINTERSTOP:
HOE    GEBRUIK    IK    ECOMAXX    BOAT    FUEL    2?


Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te varen, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Boat Fuel 2 getankt hebt, vaar je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Boat Fuel 2. Op deze manier kan de boot probleemloos in de winter gestald worden. Wij adviseren om de boot met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Ecomaxx Boat Fuel 2 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Als je Ecomaxx Boat Fuel 2 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen.

DE    WINTERSTOP:
HOE    GEBRUIK    IK    ECOMAXX    BOAT    FUEL    2?


Het is het beste om de tank zo goed mogelijk leeg te varen, of als het kan, geheel leeg te zuigen. Nadat je Ecomaxx Boat Fuel 2 getankt hebt, vaar je een paar kilometer zodat niet alleen de tank maar ook het brandstofsysteem gevuld is met Ecomaxx Boat Fuel 2. Op deze manier kan de boot probleemloos in de winter gestald worden. Wij adviseren om de boot met een zo vol mogelijke tank weg te zetten zodat ook daar geen roestvorming kan optreden. Ecomaxx Boat Fuel 2 verdampt minder snel dan gewone pompbenzine, waardoor er dus meer brandstof behouden blijft! Als je Ecomaxx Boat Fuel 2 gebruikt, hoef je geen brandstofstabilizers toe te voegen.

bottom of page